يکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

مزایای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان‌ها

سمیه نوری، کارشناس مسئول برنامه‌ریزی آموزشی

اشتراک‌گذاری دانش (knowledge sharing)، تبادل دانش بین کارکنان یک سازمان است که منجر به همکاری بیشتر آنان جهت حل مشکلات، توسعه ایده‌های نو، اجرای صحیح رویه‌ها و سیاست‌های سازمانی می‌شود. با این اشتراک‌گذاری در یک سازمان، دانش ضمنی و پنهان کارکنان تبدیل به دانش آشکار شده که سایرین می‌توانند از آن بهره‌برداری نمایند. همچنین در این فرآیند می توان دانش صریح و ضمنی را با یکدیگر تلفیق نموده و دانش جدیدی را خلق کرد.

مزایای اشتراک‌گذاری  دانش در سازمان‌ها

اشتراک‌گذاری دانش (knowledge sharing)، تبادل دانش بین کارکنان یک سازمان است که منجر به همکاری بیشتر آنان جهت حل مشکلات، توسعه ایده‌های نو، اجرای صحیح رویه‌ها و سیاست‌های سازمانی می‌شود.

با این اشتراک‌گذاری در یک سازمان، دانش ضمنی و پنهان کارکنان تبدیل به دانش آشکار شده که سایرین می‌توانند از آن بهره‌برداری نمایند. همچنین در این فرآیند می توان دانش صریح و ضمنی را با یکدیگر تلفیق نموده و دانش جدیدی را خلق کرد.

پرسنل هر سازمان، دانش زیادی طی سال‌های کاری خود کسب نموده‌اند که برای آن سازمان و نیز همکاران‌شان با ارزش و مفید تلقی می‌شود. از این‌رو اشتراک‌گذاری این دانش، به آنان کمک می‌کند که ارتباطات سازمانی مؤثر و کارآمد و همچنین عملکرد بهتری داشته باشند و در حرفه و شغل خود تبدیل به فردی حرفه‌ای و متخصص شوند. علاوه بر این موارد، به اشتراک گذاشتن دانش در سازمان، مزایای فراوانی همچون صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزشی و استخراج و صیانت از تجربه‌های عملی کارکنان حتی کارکنانی که در شرف ترک سازمان هستند، دارد. افزون بر همه این‌ها، موارد ذیل به اهمیت اشتراک‌گذاری دانش در سازمان‌ها اشاره دارد:

1. خلق دانش جمعی که منجر به ساده‌سازی فرآیندها می‌گردد

با اشتراک‌گذاری دانش در سازمان، کارکنان ماهر و متخصص از طریق انتقال دانش ارزشمند خود به سایر کارکنان، آن را به دارایی سازمانی تبدیل نموده که هم برای کلیه کارکنان سازمان قابل بهره‌برداری است و هم می‌تواند برای تدوین دستورالعمل‌ها، برنامه‌های کاری و بالا بردن کارایی فرآیندها مورد استفاده قرار گیرد.

خلق دانش جمعی تضمین‌کننده آن است که کارکنان به صورت مؤثر و مستمر در حال انجام وظایف شغلی خود هستند و انتظار خروجی و کیفیت یکسان از آنها وجود دارد. بر اساس آمار سایتGoRemotly  ()، در حال حاضر  75 درصد از کارکنان اشتراک‌گذاری دانش را بسیار مهم دانسته و 50 درصد از آنان وقت خود را برای این کار صرف می‌کنند.

2. اشتراک‌گذاری دانش، مرحله پایانی یادگیری است

بر اساس طبقه بندی بلوم، دانش طی شش مرحله زیر کسب خواهد شد:

· یادآوری (پایین‌ترین شکل یادگیری)

· درک یا فهمیدن

· به‌کارگیری دانش

· تجزیه و تحلیل

· ارزشیابی

· خلق (بالاترین شکل یادگیری)

در مرحله پایانی یادگیری، کارکنان قادر خواهند بود که منبع آموزشی از آموخته‌های خود تدوین و تولید نموده و در اختیار سایر کارکنان قرار دهند. تدوین منبع آموزشی منجر به این می‌شود که  دانش خود را عمیق نموده و بینش و دانش جدیدی به دست آورند.

3. دانش در هر زمانی برای همگان قابل دسترسی است

بزرگترین اهميت تسهيم دانش در محيط كار، اين است كه اطلاعات برای همگان قابل دسترس است. نیازی نیست که کارکنان منتظر بمانند تا همکارشان که از دانش خاصی بهره‌مند است؛ در دسترس باشد، یا ساعت‌ها در جستجوی پاسخ سؤال خود باشند. هر زمانی می‌توانند با دسترسی سریع به پاسخ سؤال خود، عملکرد بهتر و موثرتری داشته باشند.

4. صاحبان دانش به واسطه شناخته‌شدن دانش‌شان، احساس ارزشمند بودن می‌کنند

آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که همکارتان در مورد یک موضوع خاص صحبت کند و در آن لحظه متوجه شوید که قبلاً نمی‌دانستید که همکار شما در مورد آن موضوع چقدر اطلاعات زیادی دارد؟ همکاران شما نیز ممکن است همین احساس را در مورد شما و حتی در مورد خودشان داشته باشند. به واسطه اشتراک‌گذاری دانش، کارمندان متوجه خواهند شد که خودشان یا همکارشان در یک موضوع خاص متخصص هستند. کارمندی که آگاه می‌شود از دارایی با ارزشی برخوردار است و می تواند همکاران خود را راهنمایی کند، احساس هدفمند و ارزشمند بودن به او دست خواهد داد.

5. شکاف دانشی موجود در سازمان کاهش می‌یابد

با اشتراک‌گذاری دانش در موضوعات خاص، کارمندان می‌توانند از یکدیگر در کسب مهارت جدید حمایت کنند. این مسئله در مورد  چند گروه از جمله موارد ذیل پررنگ‌تر است:

· کارکنان جدید

· کارکنانی که مشتاق یادگیری مهارت هستند

· کارکنانی که می‌خواهند از منطقه امن خود خارج شده و به سمت یادگیری حرکت کنند

همچنین به وجود آوردن محیط کاری که کارکنان از پرسش و پاسخ هراس ندارند و کارکنان علاقمند به یادگیری، پاداش دریافت می‌کنند، شکاف دانشی در سازمان را کاهش می دهد.

6. کارکنان می‌توانند دانش خود را برای همیشه ماندگار کنند

کارمندان برای همیشه در سازمان نخواهند بود و هنگام ترک سازمان، دانش کسب کرده را با خود می‌برند. اما اگر آن را با همکاران خود به اشتراک بگذارند، دانش صریح و ضمنی آنها به دیگران منتقل شده و در سازمان باقی می‌ماند. این امر در مورد کارمندان ارشد و یا کسانی که در شرف بازنشستگی هستند به طور ویژه‌تر صدق می‌کند. در نتیجه اگر کارمندان با سابقه و مجرب نتوانند بخشی از پازل دانش جمعی یک سازمان باشند، آسیب بزرگی به سازمان وارد خواهد شد.

7. کارکنان می‌توانند راه‌های کارآمدتری برای انجام وظایف شغلی پیدا کنند

با به اشتراک‌گذاری دانش، پایگاه دانشی به وجود خواهد آمد که کارکنان از تکرار اشتباهات خود جلوگیری و از تجربیات خود مجدداً استفاده خواهند نمود. اشتراک‌گذاری تجربیات و اشتباهات با همکاران، منجر به عدم تکرار تجربیات و استفاده مجدد از بخش مثبت آنها توسط سایر همکاران در سازمان نیز خواهد شد.

منابع:

ترجمه The importance of knowledge sharing  برگرفته از سایت https://www.easygenerator.com/en/blog/e-learning/how-why-share-knowledge/

 ترجمه  7 reasons why knowledge sharing is important برگرفته از سایت https://gethownow.com/7-reasons-why-knowledge-sharing-is-important/

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    6.1.7.0
    V6.1.7.0