يکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

مروری بر انواع خطر و خسارت در بيمه های باربری

گردآورنده: حسين عليرضایی، کارشناس مسئول خسارت بيمه

خطر: 1- خطرات اصلی: Maritimes Perils اين خطرات مي تواند يک محموله در حال حمل را به علت بلاياي طبيعي و يا عمل فردی و اشتباهات انسانی در معرض آسيب قرار دهد. مانند: آتش سوزی، انفجار، بارندگی، زلزله، آتشفشان، رعد و برق و ....

مروری بر انواع خطر و خسارت در بيمه های باربری

خطر:

1- خطرات اصلی: Maritimes Perils

اين خطرات مي تواند يک محموله در حال حمل را به علت بلاياي طبيعي و يا عمل فردی و اشتباهات انسانی در معرض آسيب قرار دهد. مانند: آتش سوزی، انفجار، بارندگی، زلزله، آتشفشان، رعد و برق و ....

2- خطرات اضافه: Extraneous Perils

خطراتي که بصورت اتفاقی و بر اثر حادثه بوجود مي آيند. همانند آب ديدگي، اشتباه در بارگيري و تخليه نامناسب،  حمل نامناسب، شکست و نشتی، قلاب زدگی، تماس با گل، روغن زدگی، دزدی، دله دزدی، عدم تحويل کالا و .....

3- خطر جنگ: War Perils

خطرات ناشی از جنگ بين کشورها، جنگ داخلی و آشوب و بمب های متروکه و به جامانده از جنگ های پيشين و ....

4- خطر اعتصاب: Strike Perils

خطرات ناشی از اعتصاب، اعتراضات، اغتشاشات داخلی، اقدامات تروريستي و خراب کاری و تظاهرات سياسي

  خسارت در بيمه

*خسارت در بيمه به زيانی اطلاق مي شود که به علت وقوع حادثه ممکن است به بيمه گذار وارد شود و به خاطر جبران اين زيان است که بيمه گذار کالاي خود را بيمه مي کند. خسارت به 3 شکل واقع مي شود:

1-تلف شدن

مورد بيمه يا قسمتي از آن در نتيجه وقوع حادثه از بين رفته و نابود شود، مانند نابود شدن کالا بر اثر آتش سوزی

2-آسيب ديدگي

حالتی است که مورد بيمه وجود داشته ولی سالم نباشد، مانند آبديدگي يا زنگ زدگی

3-هزينه

خسارتي که بيمه گذار به منظور حفظ و حراست و يا جلوگيري از آسيب ديدگي بيشتر متحمل مي شود، مانند هزينه بسته بندي مجدد

انواع خسارت در بيمه های باربری

1- خسارت کلی (Total Loss)

خسارت وارده به به محموله مورد بيمه را در زمان آسيب ديدگي تمامي کالا و يا مفقود شدن آن به صورت يکجا تحت پوشش قرار          مي دهد. بطور مثال در زمان آتش گرفتن يک کانتينر و از بين رفتن تمامی محتويات آن در يک حادثه

1-1 خسارت کلي واقعی (Actual Total loss)

وقوع يک خسارت کلی واقعی (فيزيکي) در سه حالت واقع مي شود:

1-1-1 در زماني که محتويات يک قرارداد (محموله مورد بيمه) آتش گرفته و کشتی به طور کامل غرق می شود و امکان بازيافت محموله وجود ندارد.

1-1-2 کالاي مورد بيمه به قدري آسيب ميبيند که ماهيت اصلی خود را از دست مي دهد. مانند سيماني که به علت آب ديدگي، به بتن تبديل مي شود.

1-1-3 زماني است که کالاي مورد بيمه به قدری آسيب می بيند که صرف زمان زيادی برای اصلاح يا تعمير آن واقع گردد و اين زمان قابل قبول و به صرفه نباشد. مانند غرق شدن يک کشتي حاوی محموله که نجات آن نيازمند صرف زمان زيادي باشد که برای صاحب کالا قابل قبول و تحمل پذير نيست. و يا مفقود شدن يک کالا، که بدليل صرف زمان زيادی براي پيدا کردن آن تصور به از دست رفتن کامل کالا مي گردد و خسارت بر اساس ارزش مورد بيمه محاسبه مي گردد.

1-2  خسارت کلی فرضی (Constructive Total loss)

بر خلاف خسارت کلی واقعی، خسارت کلی فرضی يک خسارت فيزيکي و واقعی نمي باشد بلکه تصور قابل برداشت از خسارت باعث اعلام خسارت کلی مي گردد. (هزينه تعمير و بازسازي کالا آن قدر باشد که از ارزش واقعی آن تجاوز کند) حتي ممکن است زمانی به وقوع بپيوندد که صرف هزينه نجات و نگهداری يک محموله بيش تر از ارزش محموله باشد. مانند آسيب ديدگي کامل يک خودرو در زمان حمل و جابجايي که صرف هزينه تعميرات آن بيشتر از ارزش خودرو باشد و خسارت کلی فرض گردد.

همچنين خسارت کلی فرضی زمانی مي تواند مطرح گردد که يک خسارت کلی واقعی غير قابل اجتناب باشد. مانند زمان به گل نشستن يک کشتي که خارج کردن محموله از کشتي نيازمند صرف هزينه بسياری باشد.

به طور کل خسارت کلی زمانی اتفاق مي افتد که بيمه گذار قادر به جبران و برگرداندن کالا به حالت اوليه خود نباشد.

مي توان گفت "تلف کلی واقعی" از بين رفتن مادی مال است و "تلف کلی فرضي" از بين رفتن ارزش تجاری مال

2- خسارت جزیی خاص (Particular Loss)

هنگامی رخ مي دهد که در اثر وقوع خطر تنها به قسمتي از کالا خسارت واقع شود و يا بخشی از کالا از بين برود. اين خسارت          خسارت جزیي (جزیي از کالا) ناميده مي شود. هر خسارتی که شروط و خاصيت زيان همگانی را نداشته باشد زيان اختصاصی ناميده       مي شود.

2-1 خسارت همگانی (General Average)

اين خسارت مخصوص حمل و نقل هاي دريايي است. خسارت همگانی را می توان اختياراتی ناميد که به مسئولان کشتی برای نجات کشتی يا محموله آن و يا جلوگيري از توسعه خسارت موثری که سرنوشت کشتی يا محموله آن را تغيير مي دهد تفويض شده است.      خسارت همگاني هزينه های فوق العاده يا خسارت هايي است، که به طور ارادی و معقول در زمان مواجهه با خطری عمومی به منظور ايمنی کشتی و محموله آن بوجود آمده است. اين نوع خسارت، خسارت های تصادفی و غير ارادی را شامل نمي شود. در کل روش يا راهکاری داوطلبانه است براي توزيع يک زيان يا يک خسارت، ميان تمامی صاحبان کالا (محموله کشتي) برای برقراری عدالت مانند سبک سازی کشتی با به دريا انداختن و فدا کردن بخشی از محموله کشتی در زمان طوفان به منظور نجات کشتی و بخش ديگری از محموله آن يا خاموش کردن بخشی از محموله توسط آب به منظور جلوگيري از آسيب ديدگي و سوختن تمامی کالا در زمان آتش سوزی. در چنين حالتی خسارت های وارده تنها به صاحب مال از بين رفته يا آسيب ديده (مالک کشتي يا کالا) تحميل نمي شود، بلکه هزينه اين          خسارت ها بين تمامی افراد ذينفع در سفر دريايي مانند مالک يا مالکان کشتي، صاحبان کالا، ذينفعان کرايه،.... سرشکن مي شود و هر يک سهمی از خسارت وارد شده به زيان ديده يا زيان ديدگان را برعهده مي گيرند.

2-2 خسارت انفرادی (Particular Average)

خسارت جزیی که در نتيجه وقوع خطر باشد و به مورد بيمه وارد شود، مشروط براينکه کيفيت زيان همگانی را نداشته باشد. يعني جزو مواردی نباشد که زيان وارده بين افراد ذينفع در يک سفر دريايي تقسيم شود. اين خسارت زمانی به وقوع مي پيوندد که کالاي مورد بيمه وجود دارد ولي سالم نيست. مانند قرشدگی بدنه يک خودرو (محموله کشتي) در زمان طوفان و يا برخورد کشتي با امواج.

 

منابع:                           http://egyankosh.ac.in.univer.cargoinsurance.unit12

www.munichre.com

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    6.1.7.0
    V6.1.7.0