پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403

پنج ویژگی مدیران موفق چیست؟


پنج ویژگی مدیران موفق چیست؟

 

مدیریت هم یک علم و هم یک هنر که مهارت‌های جزئی اما مهم و موثر زیادی دارد. گاهی برخی از افراد مدیران خوبی هستند، اما چه چیزهایی باعث می‌شود که برخی موفق‌تر از دیگران باشند؟ یکی از مواردی که یک مدیر را از دیگر مدیران متمایز و موفق‌تر می‌کند بالا بودن هوش هیجانی است. طبق تحقیقات انجام شده زمانی که افراد به سمت‌های بالایی دست می‌یابند امکان تقویت هوش هیجانی در آنها به‌دلیل کاهش تنوع ارتباطات و چالش‌های ارتباطی کمتر می‌شود، در نتیجه، بسیاری از مدیران با افت هوش هیجانی مواجه شده و در روابط خود به مشکل بر می‌خورند. در این تحقیق سعی داریم به برخی از مهارت‌های جزئی، اما مهم در رابطه با هوش هیجانی مدیران بپردازیم و امید داریم که مفید واقع شود :

 

1-مدیران موفق جنگ قدرت راه نمی‌اندازند

برخی از افراد زمانی که به قدرت می‌رسند قدرت را وسیله‌ای برای رسیدن به خواسته‌ها، کمبود‌ها، عقده‌های شخصی و سرکوب دیگران می‌بینند. مدیران موفق مسائل شخصی خود را در جایگاه خود حل کرده و آنها را وارد چارچوب کاری نمی‌کنند. آنها از قدرت خود برای «رهبری جمع و پیشرفت و توسعه جمعی » استفاده می‌کنند، به همین دلیل تنش و برخورد کمتری با کارمندان خود پیدا می‌کنند .

2-مدیران موفق قاطع هستند و اصول خود را زیر پا نمی‌گذارند .

قاطعیت یکی از مهم‌ترین موارد مدیریت موفق در هر زمینه‌ای است. قاطعیت با عزت نفس و عزت کلام همگام است. اگر اصولی دارید آن را زیر پا نگذارید، اگر حرفی می‌زنید یا قولی می‌دهید، به حرف و قول خود پایبند بمانید. اصول کاری خود را مشخص کرده و به آنها متعهد بمانید. قاطعیت و تعهد شما احترام بیشتری را برایتان به‌وجود می‌آورد، اما همواره به یاد داشته باشید که موارد بحرانی و انسانی‌ای هم وجود دارد که بر اصول ارجحیت دارد .

3-مدیران موفق برای سازمان خود ارزش‌های روشنی را تعریف می‌کنند

اینکه شما به‌عنوان یک مدیر چه ارزش‌هایی را برای سازمان خود تعریف می‌کنید و چطور سعی می‌کنید تا حس تعهد به ارزش‌ها را در کارمندانتان تقویت کنید از نکات کلیدی خلق یک تیم منسجم و متعهد است. هیچ کارمندی دوست ندارد با امر و نهی بیش از حد و با سوء استفاده از قدرت مواجه شود و آنچه به شما در این زمینه کمک می‌کند ایجاد چنان تعهدی در کارمند است که خود او دوست داشته باشد تا به ارزش‌های تیم پایبند باشد .

4-مدیران موفق به احساسات کارمندان خود بها می‌دهند

مدیران موفق می‌دانند که در نظر گرفتن «استراحت کافی» و «زمان مفید کاری» نیز بر بازدهی مثبت مجموعه آنها بسیار موثر است و چنین کاری خط تولید و بازدهی مثبت شما را بالا می‌برد. برخیازمدیرانبراینباورند که کارمند آنها زمانی که مشغول کار است باید تمام مسائل دیگر خود را کنار بگذارد و صرفا به کار بپردازند. اینگونه مدیران معمولا شخصیت خشک و انعطاف‌ناپذیری دارند، اما سوال خوب این است که « آیا خود مدیران هم زمانی که افکار و احساسشان درگیر است می‌توانند به‌خوبی کار کنند؟ آیا اصولا انسانها در صورت داشتن مشغله بزرگ فکری یا روانی می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند؟ »

5-مدیران موفق به کارکنان خود کمک می‌کنند که به اشخاص قوی‌تری تبدیل شوند

کارکنان شما سرمایه شما هستند. مدیران موفق از سرمایه خود به‌خوبی حفاظت می‌کنند. رعایت موارد زیر به شما کمک می‌کند تا کارکنان شما به شخصیت‌های قوی‌تری تبدیل شوند و مجموعه شما به بازدهی مثبت بیشتری دست یابد :

ایجاد امنیت فکری برای کارکنان:اگر ترس را به کارمندان خود انتقال دهید عزت نفس آنها کاهش یافته و ترس را به مجموعه و نتیجه کار سازمان شما انتقال می‌دهند. یک سازمان برای اینکه موفق باشد نیاز شدیدی به افزایش هوش هیجانی و عزت نفس در کارکنان خود دارد اما کار کردن در محیط ترس و تحقیر، عزت نفس آنها را کاهش داده و بازدهی مثبت سازمان را نیز کاهش می‌دهد .

احترام به کارکنان:مدیران موفق به شان و منزلت کارمندان خود احترام می‌گذارند، به حرف و خواسته آنها گوش می‌دهند، از آنها نظر خواهی می‌کنند و آنها را درگیر کارهای سازمان می‌کنند، به‌گونه‌ای که شغل آنها تبدیل به یک بازی و تعهد شیرین برایشان می‌شود .

دادن بازخورد مناسب به کارکنان: مدیران موفق به نقاط قوت و مثبت کارکنان خود توجه و آنها را تشویق می‌کنند. شیوه تربیت مثبت به ما چنین آموزش می‌دهد که «در روابط خود، نقاط قوت دیگران را تشویق کرده و به جنبه‌های مثبت بیشتر از جنبه‌های منفی بها دهیم تا نقاط مثبت پرورش و بسط بیشتری پیدا کنند.» چنین امری در روابط مدیر با کارکنان نیز صادق است .


 

مدیریت توسعه منابع انسانی

(اداره برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی)

 

 

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    6.1.7.0
    V6.1.7.0