پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
مقالات
بعضی اوقات تأکید بر شناسایی ریسک­های مربوط به محرک‌های اصلی ارزش و ابتکارات استراتژیک جدید باعث می‌شود که برخی به اشتباه نتیجه بگیرند که ERM فقط بر روی “ریسک‌های استراتژیک” متمرکز شده است و نگران ریسک‌های عملیاتی و … نیست. اما این گونه نیست. بلکه، در هنگام استقرار یک لنز استراتژیک به عنوان نقطه تمرکز بر شناسایی ریسک­ها، هدف این است که در مورد هر نوع ریسکی از جمله ریسک­های راهبردی، عملیاتی، انطباق، گزارش­دهی، یا هر نوع ریسک دیگری که ممکن است موفقیت استراتژیک شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهد، فکر کنید.
از آنجا که بیش از 70 درصد تجارت جهانی از لحاظ ارزش کالاها و 90 درصد از نظر تناژ، از طریق دریا انجام می‌شود، در شرایط تحریم اقتصادی، بهره‌برداری از پتانسیل‌های متکثر و متنوع بنادر تجاری ایران به منظور ارزآوری، اشتغال‌آفرینی و رونق تجارت بین‌المللی، با توجه به وابستگی کشورهای همسایه و آسیایی به کشور ما، بیش از پیش ضروری است.
مدیریت ریسک سازمانی (Enterprise Risk Management)ERM موثر باید یک ابزار استراتژیک ارزشمند باشد. طی دهه گذشته، تعدادی از رهبران تجاری این نواقص بالقوه مدیریت ریسک را شناسایی کرده‌اند و از مفهوم مدیریت ریسک یکپارچه سازمانی به عنوان راهی برای تقویت نظارت بر ریسک‌های سازمان خود استفاده کرده‌اند و به این نتیجه رسیدند که انتظار برای وقوع رویداد ریسک و بعد پرداختن به آن خیلی دیر است. آن­ها ERM را به عنوان یکی از فرآیندهای کسب و کار پذیرفته‌اند تا نحوه و چگونگی مدیریت ریسک‌های شرکت را تقویت کنند
خطر: 1- خطرات اصلی: Maritimes Perils اين خطرات مي تواند يک محموله در حال حمل را به علت بلاياي طبيعي و يا عمل فردی و اشتباهات انسانی در معرض آسيب قرار دهد. مانند: آتش سوزی، انفجار، بارندگی، زلزله، آتشفشان، رعد و برق و ....
ریسک کلان نوعی ریسک سیاسی است که شرکت‌هایی که در بازارهای خارجی به فعالیت مشغول هستند با آن مواجه می شوند. افزایش استفاده از تکنولوژی به کسب و کار این اجازه را می‌دهد تا بتواند در بازار کشورهای خارجی وارد شود و از این طریق فروش خود را افزایش دهد. در اکثر موارد، راه اندازی کسب و کار در یک کشور خارجی، همانند راه اندازی کسب و کار در همان کشور نیست. علاوه بر این، ریسک‌های کلان در بازارهای خارجی ممکن است تنها نتیجه جریان‌های سیاسی یا خط مشی کسب و کار نباشند
از زمانی که انسان اقدام به تجارت نمود و حوزه داد و ستد را از شهر خود فراتر برد ، همیشه یکی از نگرانیهایش از دست دادن سرمایه اش بود. زمانی که راه های آبی برای تجارت باز شدند و کشتی ها کالاها را به سراسر دنیا رساندند به واسطه بعد مسافت این نگرانی ها بیشتر شد روی همین حساب underwriters یا بیمه گران (کالا) بوجود آمدند و تجارت شکل دیگری به خود گرفت.
زن و شوهری را در نظر بگیرید که به محض ازدواج برای خرید بیمه زندگی اقدام می کنند. کمی بعد از همان شرکت بیمه ای بسته هایی با تخفیف برای بیمه مسکن و بیمه خودرو هم می خرند حتی وقتی اقدام به راه اندازی کسب وکاری خانوادگی می کنند از بیمه ای در رابطه با آن از شرکت بیمه شان برخوردار می شوند.
تقلبات بیمه ای انواع گوناگونی دارد و در تمام حوزه های بیمه ای رخ می دهد که می‌تواند ریسک بیمه‌گر را در به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. یکی از رشته‌های بیمه‌ای که در آن تقلب زیادی به روش های مختلف صورت می پذیرد،
در محیط کار افراد برای انجام وظایف خود با شرایط و چالش‌های مختلفی روبرو هستند. این شرایط ممکن است باعث بروز خشم و عصبانیت در افراد شود که می‌تواند به مشکلات جدی منجر گردد، در این مقاله به بررسی روش‌هایی برای کنترل خشم در محیط کار پرداخته شده است.
اشتراک‌گذاری دانش (knowledge sharing)، تبادل دانش بین کارکنان یک سازمان است که منجر به همکاری بیشتر آنان جهت حل مشکلات، توسعه ایده‌های نو، اجرای صحیح رویه‌ها و سیاست‌های سازمانی می‌شود. با این اشتراک‌گذاری در یک سازمان، دانش ضمنی و پنهان کارکنان تبدیل به دانش آشکار شده که سایرین می‌توانند از آن بهره‌برداری نمایند. همچنین در این فرآیند می توان دانش صریح و ضمنی را با یکدیگر تلفیق نموده و دانش جدیدی را خلق کرد.

6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0