يکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

مدیریت ریسک سازمانی قسمت 2

تهیه شده در مدیریت ریسک

مدیریت ریسک سازمانی (Enterprise Risk Management)ERM موثر باید یک ابزار استراتژیک ارزشمند باشد. طی دهه گذشته، تعدادی از رهبران تجاری این نواقص بالقوه مدیریت ریسک را شناسایی کرده‌اند و از مفهوم مدیریت ریسک یکپارچه سازمانی به عنوان راهی برای تقویت نظارت بر ریسک‌های سازمان خود استفاده کرده‌اند و به این نتیجه رسیدند که انتظار برای وقوع رویداد ریسک و بعد پرداختن به آن خیلی دیر است. آن­ها ERM را به عنوان یکی از فرآیندهای کسب و کار پذیرفته‌اند تا نحوه و چگونگی مدیریت ریسک‌های شرکت را تقویت کنند

مدیریت ریسک سازمانی                     قسمت 2

مقایسه رویکرد سنتی مدیریت ریسک و مدیریت ریسک سازمانی

مدیریت ریسک سازمانی (Enterprise Risk Management)ERM موثر باید یک ابزار استراتژیک ارزشمند باشد. طی دهه گذشته، تعدادی از رهبران تجاری این نواقص بالقوه مدیریت ریسک را شناسایی کرده‌اند و از مفهوم مدیریت ریسک یکپارچه سازمانی به عنوان راهی برای تقویت نظارت بر ریسک‌های سازمان خود استفاده کرده‌اند و به این نتیجه رسیدند که انتظار برای وقوع رویداد ریسک و بعد پرداختن به آن خیلی دیر است. آن­ها ERM را به عنوان یکی از فرآیندهای کسب و کار پذیرفته‌اند تا نحوه و چگونگی مدیریت ریسک‌های شرکت را تقویت کنند.

هدف مدیریت ریسک سازمانی، توسعه یک دیدگاه جامع از مهمترین ریسک­ها برای دستیابی به مهمترین اهداف سازمان است.

 “E” در ERM نشان می‌دهد که این روش به دنبال ایجاد یک دید سازمانی کلی از تمام ریسک­های قابل توجهی است که ممکن است اهداف استراتژیک کسب و کار را تحت تأثیر قرار دهد. به عبارت دیگر،ERM  تلاش می‌کند تا سبدی از انواع ریسک­ها ایجاد کند که ممکن است تأثیرات مثبت و منفی بر بقای سازمان داشته باشد.

یک فرآیند ERM موثر، باید یک ابزار استراتژیک مهم برای رهبران سازمان باشد. بینش در مورد ریسک­های شناسایی شده از فرآیند ERM باید ورودی مهمی در برنامه استراتژیک سازمان باشد. با آگاهی بیشتر مدیریت و هیأت مدیره نسبت به ریسک­های بالقوه‌‌ پیش روی سازمان، آن‌ها می‌توانند از این اطلاعات برای طراحی استراتژی‌ مناسبی جهت هدایت ریسک­های زیان باری که ممکن است آن­ها را از ریل موفقیت خارج کند، استفاده نمایند. تفکر پویا در مورد ریسک­ها، باید بتواند از طریق کاهش احتمال بروز ریسک، برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد کند و تأثیر بحران وقوع ریسک را به حداقل برساند. فرایند ERM باید مدیریت را در مورد ریسک­های موجود در پیش روی سازمان، که ممکن است بر موفقیت محرک‌های اصلی کسب و کار و ابتکارات استراتژیک جدید تأثیر بگذارد، آگاه کند.

ریسک 1.png

مدیریت ریسک یکپارچه سازمانی ERM بر تمرکز بر اهداف استراتژیک برای سازمان خلق ارزش می‌کند

  ERMچیست

تعریف مدیریت ریسک یکپارچه: مدیریت ریسک سازمانی یک فرآیند سیستماتیک جهت برنامه‌ریزي، ساختاردهی، تجزیه‌وتحلیل، واکنش به ریسک‌هاي پروژه و کنترل و مدیریت آن‌ها می‌باشد. از زمان آغاز مدیریت ریسک سازمانی در سال 1950 تاکنون بسیاری از سازمان‌ها سعی نموده‌اند بتوانند از مزایای آن بهره‌مند گردند و آن را در سازمان خود پیاده‌سازی نمایند.

عناصر فرآیند  ERM

از آنجا که ریسک‌ها به طور مداوم پدیدار شده و تکامل پیدا می‌کنند، درک این موضوع مهم است که ERM  هم یک فرآیند مداوم و پیوسته است. متأسفانه، برخی دیدگاه‌ها مدیریت ریسک سازمانی را پروژه‌ای می‌دانند که دارای آغاز و پایانی است. درست است که راه‌اندازی اولیه فرآیند ERM  در سازمان ممکن است به جنبه‌هایی از مدیریت پروژه نیاز داشته باشد، اما مزایای اصلی ERM تنها زمانی محقق می‌شود که مدیریت ERM  را فرایندی بداند که باید با بروزرسانی‌ها و بهبودهای مداوم فعال و زنده باشد.

نمودار زیر عناصر اصلی یک فرآیند ERM را نشان می­دهد. قبل از نگاه کردن به جزئیات، مهم است که بر روی بیضی‌ها و فلش‌هایی که اجزای مدیریت ریسک سازمانی را به هم متصل کرده، تمرکز کنید. جریان دایره وار و ساعتگرد نمودار، ماهیت مداوم و پیوسته بودن فرایند ERM را نشان می‌دهد. زمانی که مدیریت شروع به کار می‌کند، آن‌ها باید در یک فرایند مستمر و منظم، ریسک‌های مربوط به مدل کسب‌وکار سازمان را شناسایی، ارزیابی، پاسخ دهی و نظارت کنند.

برای شناسایی ریسک­ها می­توان از روش­هایی مانند تکنیک دلفی، طوفان فکری و حتی ساختار شکست ریسک استفاده نمود. برای ارزیابی ریسک­ها نیز روش­های متنوعی از جمله درخت خطا، درخت رویداد، درخت تصمیم، نمودار استخوان ماهی، شبیه­سازی مونت کارلو و آنالیز حساسیت وجود دارد.

ریسک 2.png

ERM با “چه چیزی برای سازمان ارزش ایجاد می‌کند” شروع می‌شود.

از آنجا که مدیریت ریسک یکپارچه سازمانی به دنبال ارایه اطلاعاتی در مورد ریسک­های موثر بر تحقق اهداف اصلی سازمان است، مهم است که یک لنز استراتژیک را برای شناسایی، ارزیابی، و مدیریت ریسک­های در افق و پیش روی سازمان اعمال کنیم. نقطه شروع موثر در فرآیند ERM  با کسب آگاهی از آنچه ارزش فعلی کسب و کار را شکل می‌دهد و همچنین آنچه در برنامه استراتژیک یک محرک ارزشی جدید برای کسب و کار است، آغاز می­شود. برای اطمینان از این­که فرآیند ERM به مدیریت کمک می‌کند تا نگاهی به رویدادهای داخلی یا خارجی، که ممکن است باعث ایجاد فرصت‌ها یا تهدید به کسب‌وکار شوند داشته باشد، یک فرآیند مدیریت ریسک یکپارچه استراتژیک، با درکی غنی از آنچه برای موفقیت کوتاه‌مدت و بلند‌مدت سازمان مهم است، آغاز می‌شود.

ریسک 3.png

در تعریف مدیریت ریسک یکپارچه باید به دنبال منابع خلق ارزش برای سازمان باشیم و روی آن‌ها تمرکز کنیم

 

 

منابع استفاده شده در مقاله مدیریت ریسک سازمانی

erm.ncsu.edu www.airbus.com lockheedmartin.com boeing.com l3t.com gd.com

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها
    6.1.7.0
    V6.1.7.0